Zasada działania prostownika samochodowego
Gdy przychodzi mroźna zima, wielu właścicieli samochodów liczy się z tym, że ich auto może mieć problemy z rozruchem. Współczesne pojazdy są wręcz naszpikowane elektroniką. Ta z kolei wymaga odpowiedniego zasilania. Zimą, gdy wydajność baterii spada, uruchomienie samochodu może wymagać użycia prostownika. Na czym polega jego działanie?
Jak działa prostownik?
Prostownik to zasadniczo element elektroniczny, który zamienia napięcie przemienne na napięcie jednego znaku, które po dalszym odfiltrowaniu może być zmienione na napięcie stałe. Prostownikami potocznie nazywa się ładowarki akumulatorów samochodowych, które w rzeczywistości składają się z transformatora, prostownika właściwego, układu regenerującego itp.
Rodzaje prostowników
Prostowniki do samochodów osobowych możemy w zasadzie podzielić na standardowe i automatyczne. Prostowniki standardowe pozbawione są elektronicznych udoskonaleń. Są najtańsze, jednak nie zapewniają żadnej ochrony przed uszkodzeniem. Dlatego ich miejsce zastępują nowocześniejsze prostowniki mikroprocesorowe. Te zapewniają stałe ładowanie baterii, bez względu na wahania w sieci energetycznej. Podczas korzystania z prostownika automatycznego nie trzeba też pamiętać o konieczności odpięcia od niego akumulatora. Urządzenia te bowiem stale sprawdzają napięcie w akumulatorze – gdy bateria zostanie całkowicie naładowana, prostownik po prostu zakończy pracę. Prostowniki samochodowe mikroprocesorowe mają jeszcze jedną ważną zaletę. Fakt, że utrzymują napięcie na niezbędnym poziomie, bezpośrednio przekłada się na działanie akumulatora oraz jego żywotność. Prostowniki automatyczne mają też zabezpieczenia, które chronią je same. Przykładem może być sytuacja, gdy właściciel źle podepnie tzw. krokodylki. Mimo tego prostownik nie ulegnie uszkodzeniu.
Prostowniki trakcyjne
Prostowniki trakcyjne to urządzenia, z którymi kierowcy samochodów osobowych zazwyczaj nie mają do czynienia. Te służą do pracy z dużymi napięciami. Wykorzystuje je się do ładowania akumulatorów w pojazdach elektrycznych oraz maszynach przemysłowych.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz