Jak wybrać odpowiedni olej silnikowy?
Olej silnikowy ma bezpośredni wpływ na działanie i żywotność silnika. Od jego jakości i terminowej wymiany zależy trwałość pracujących elementów jednostki napędowej oraz osprzętu (turbosprężarki, łańcucha rozrządu).
Wpływa na zmniejszenie tarcia między pracującymi elementami i zapewnia im stosowne chłodzenie, zmniejsza opory, redukuje hałasy, odprowadza zanieczyszczenia przechwytywane przez filtr oleju, zmniejsza zużycie paliwa — to tylko kilka z najważniejszych funkcji oleju silnikowego. Aby jednak mieć całkowitą pewność, że dany olej spełni nasze oczekiwania, trzeba zadbać o wybór odpowiedniego produktu. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
Wybór oleju silnikowego: zalecenia producenta
Każdy producent samochodu w dołączonej instrukcji użytkowania dokładnie określa parametry, jakimi powinien wyróżniać się olej silnikowy. Z instrukcji dowiemy się także, po jakim przebiegu zalecana jest wymiana oleju. I właśnie te informacje powinny stanowić dla właścicieli pojazdów najważniejsze kryterium przy wyborze oleju silnikowego.
Jeśli nie posiadasz instrukcji producenta, musisz samodzielnie znaleźć dane na ten temat, np. korzystając z wyszukiwarek na stronach internetowych producentów olejów silnikowych.
Wybór oleju silnikowego: klasa lepkości
Jest to pierwszy parametr służący do grupowania olejów przez producentów. Określa on zachowanie oleju silnikowego w danej temperaturze. Wybór optymalnej lepkości sprawi, że elementy jednostki napędowej będą mieć zapewnione odpowiednie smarowanie podczas odpalania silnika w różnych warunkach atmosferycznych — zarówno zimą, jak i latem.
Klasa lepkości podawana jest na opakowaniu produktu. Składa się z kombinacji cyfr i litery W, np. 10W-40. Pierwsza liczba (a więc przed literą W) określa przydatność oleju w niskich temperaturach. Im mniejsza jest jej wartość, tym olej silnikowy będzie się lepiej sprawował w niskich temperaturach.
Druga liczba, a więc występująca po literze W, określa lepkość oleju w wysokich temperaturach — im wyższa liczba, tym olej jest gęstszy w wysokiej temperaturze. Niska lepkość oznacza, że olej w wysokich temperaturach jest “rzadki”, co wpływa na mniejsze opory silnika, a więc i energooszczędność oleju. W samochodach stosowanych do standardowych zastosowań jest to zaleta, dlatego większość producentów zaleca stosowanie olejów o lepkości 40, a więc np. 10W-40. Są jednak sytuacje, kiedy konieczne jest użycie produktu o najwyższej lepkości, np. w samochodach sportowych.
Wybór oleju silnikowego: jakość
Obecnie zastosowanie znajdują dwie podstawowe specyfikacje jakościowe: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów).
API kategoryzuje oleje przy pomocy symbolu składającego się z dwóch liter:
- pierwsza określa rodzaj silnika: C - diesle, S - silniki benzynowe,
- druga określa jakość oleju: dla diesli stosowane są litery od A do F, dla silników benzynowych od A do M. Im dalsza litera alfabetu, tym lepszy jest olej silnikowy.
Jednocześnie warto pamiętać, że większość współczesnych olejów silnikowych wypełnia standardy API, więc jeśli zależy nam na możliwie jak najwyższej jakości oleju przeznaczonego do nowoczesnej jednostki napędowej, lepiej kierować się klasyfikacją jakościową ACEA.
Zgodnie ze standardami ACEA oleje silnikowe podzielona są na cztery kategorie:
- A – oleje do jednostek benzynowych,
- B – oleje do jednostek wysokoprężnych w autach osobowych i dostawczych do 3,5 t,
- C – oleje do jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych wyposażonych w filtry DPF,
- E – oleje do jednostek wysokoprężnych przeznaczonych do pojazdów ciężarowych.
Jak się zatem okazuje, parametrów i oznaczeń olejów silnikowych jest kilka, dlatego laicy nie zawsze są w stanie jednoznacznie określić, jaki produkt będzie najlepszy dla ich pojazdu. Warto więc skorzystać z fachowej porady sprzedawców naszego sklepu motoryzacyjnego ROZRUCH, który ma w swojej ofercie m.in. oleje silnikowe.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz