Oleje samochodowe – rodzaje i zastosowanie
Olej silnikowy jest niewątpliwie najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Chroni on silnik przed szybszym zużywaniem się, odprowadza też zanieczyszczenia powstające w trakcie jego pracy. Na rynku dostępnych jest wiele różnych rodzajów olejów i zawsze najlepiej jest używać tego, który zaleca producent samochodu. Na wszelki wypadek warto jednak wiedzieć, jak czytać oznaczenia na butelkach i co one oznaczają.
Olej mineralny a syntetyczny
Najważniejszą informacją na każdym opakowaniu jest to, czy mamy do czynienia z olejem mineralnym, czy syntetycznym. Oleje mineralne otrzymuje się w procesie destylacji podczas przeróbki ropy naftowej. Jeśli poddamy ropę skomplikowanej syntezie chemicznej, otrzymamy olej syntetyczny. Mieszanki tych olejów to tzw. oleje półsyntetyczne. W starych samochodach najczęściej używa się oleju mineralnego. Do nowych polecane są oleje syntetyczne, lub nieco tańsze oleje półsyntetyczne. Oleje syntetyczne często wzbogacane są o składniki wspomagające czyszczenie silnika od wewnątrz. Wymieniając olej, nigdy nie powinno się zmieniać oleju mineralnego na syntetyczny. Nie ma natomiast problemu, by zmienić olej syntetyczny na półsyntetyczny lub mineralny.
Jakość wg API i ACEA
Na opakowaniu oleju często podana jest klasa jego jakości. Rozróżnia się dwa rodzaje klasyfikacji: ACEA (opracowana przez stowarzyszenie europejskie) i API (Amerykański Instytut Naftowy). W obu występuje podział na silniki benzynowe i diesle. W klasyfikacji API litera S to oznaczenie olejów do silników benzynowych, a C do diesli. Kolejne litery po S lub C określają klasę jakości danego oleju (im dalsza litera, tym wyższa jakość). ACEA oleje do silników benzynowych oznacza literą A, do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym - B, oleje low SAPS – C, a te do ciężarówek – E. Cyfra po literze wskazuje na jakość oleju (im wyższa, tym lepiej).
Lepkość oleju
Lepkość oleju określa temperatury, w jakich może używany być dany olej. Lepkość opisuje się zwyczajowo liczbami znajdującymi się po dwóch stronach litery W. Cyfry przed literą W oznaczają płynność oleju w niskiej temperaturze, a te po – w wysokiej. W Polsce używa się najczęściej olejów samochodowych uniwersalnych np. 5W-40. Świetnie radzą sobie one zarówno podczas polskich mrozów, jak i upałów.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz