Odpowiedni olej to dłuższa żywotność silnika
Większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że zaniedbanie regularnych wymian oleju może doprowadzić do poważnej awarii silnika. Aby silnik zachował długą żywotność, olej ten musi być odpowiednio dobrany. Czym się kierować przy wyborze oleju?
Zalecenia producenta samochodu
Zawsze najważniejszą rzeczą, jaką powinniśmy brać pod uwagę, są zalecenia producenta samochodu. Dotyczą one zarówno doboru typu oleju, jak i częstotliwości jego wymiany. Przyjmuje się, że olej silnikowy w aucie osobowym użytkowanym w standardowy sposób wymienia się co 10-15 tys. kilometrów i nie rzadziej, niż raz w roku. W przypadku ciężarówek okres przebiegu między wymianami oleju to około 40 000 km, lecz często bywa dłuższy - zależy to od warunków eksploatacji i przeznaczenia samochodu. Przy wymianie oleju należy też bezwzględnie wymienić jego filtr.
Rodzaje olejów
Wybierając olej silnikowy, należy zwrócić uwagę na klasę jego lepkości, czyli prościej mówiąc – gęstości. Lepkość określa się w skali od 0 do 60, w której 0 oznacza olej najrzadszy. Klasę lepkości zobaczymy z pewnością na opakowaniu każdego oleju – jest oznaczona liczbami i literą W. Pierwsza z liczb określa, jak dany olej sprawuje się w niskich temperaturach, a druga – jak w wysokich. 0W/30 oznacza, że olej uruchomi silnik przy -35 stopniach, (pierwsza wartość zwiększa się o 5 i każdy wzrost oznacza o 5 stopni wyższą temperaturę) i będzie skutecznie smarował silnik w temperaturze do 40 stopni. Najczęściej w Polsce stosuje się oleje 10W/40.
Syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?
W sklepach dostępne są oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. W nowych samochodach stosuje się obecnie głównie oleje syntetyczne, które nie odkładają się w postaci nagaru. Oleje półsyntetyczne są lepsze od mineralnych, i tańsze od syntetycznych. Są dobrym wyborem do długo używanego auta. Olejów mineralnych używają w zasadzie już tylko właściciele bardzo starych pojazdów, które spalają więcej oleju, niż powinny.
Specyfikacja jakościowa
Na opakowaniu oleju można zobaczyć jeszcze 2 specyfikacje jakościowe: API lub ACEA. Specyfikacja API określa kategorie olejów dwoma literami. Pierwsza informuje o rodzaju silnika (C-diesel, S-benzyna), a druga oznacza jakość oleju (od A do F – diesel, od A do M – benzyna). ACEA określa oleje dla silników benzynowych literą A, dla diesli, B, a literą C oznacza oleje dedykowane dla silników samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz