Łożyska samochodowe – budowa oraz działanie
Chociaż łożysk w konstrukcji pojazdu jest wiele, najczęściej mówiąc „łożyska samochodowe”, ma się na myśli łożyska kół. Łożysko to jest elementem układu zawieszenia i wraz z piastą umożliwia obrót koła na nieruchomych osiach zawieszenia.
Są one elementami długo żywotnymi, jednak nie oznacza to, że nie mogą ulec usterce. Łożyska niszczą się podczas jazdy po nierównych nawierzchniach, gdy są nieprawidłowo zamontowane, a także przy poślizgach i nierównym obciążeniu bocznym. Nie wolno bagatelizować stuków, szumów czy pisków dochodzących z okolicy kół. Wymianę łożysk zawsze warto zlecić doświadczonemu specjaliście.
Sposoby mocowania łożyska koła
Specjaliści wyróżniają dwie podstawowe konstrukcje. Jeśli chodzi o tylną oś, nakłada się na nią zespół, a na końcu wykonuje gwint. Następnie nakłada się piastę z łożyskiem i zabezpiecza nakrętką centralną. Wewnętrzna bieżnia łożyska jest elementem nieruchomym. Ruchoma jest część zewnętrzna, na której opiera się piasta i do której przykręcone jest koło samochodu. W niektórych modelach łożysko jest zintegrowane z bębnem hamulcowym, wtedy też bęben obraca zewnętrzną bieżnię i pełni funkcję piasty. Drugim typem łożyska jest to, gdzie piasta z łożyskiem są przykręcone do zawieszenia jako całość. W tym wypadku bieżnia zewnętrzna jest elementem nieruchomym. Oś piasty koła znajduje się w bieżni wewnętrznej. Do niej mocuje się koła. Gdy mówi się o rodzajach łożysk samochodowych, nie można nie wspomnieć o tak zwanej kolumnie MacPhersona, czyli rozwiązania stosowanego w samochodach z napędem na przednią oś. W tym przypadku piasta wraz z łożyskiem są wciśnięte w otwór, który znajduje się w zwrotnicy. Bieżnia zewnętrzna pozostaje nieruchoma. Elementem obrotowym jest bieżnia wewnętrzna. Przez jej środek przechodzi czop przegubu półosi napędowej zakończonej frezem i gwintem. Dodatkowo znajduje się na nim nakrętka ściskająca łożysko.
Trzy generacje łożysk
W zależności od sposobu mocowania, dobiera się łożyska samochodowe z jednej z trzech generacji. Pierwsza generacja obejmuje wymienne łożyska kompaktowe, składające się z dwóch elementów w obudowie. Druga generacja to zespoły łożysk i piast przymocowanych do zwrotnicy. Trzecia generacja łożysk przypomina drugą. Jednak w tej konstrukcji można wymienić samo łożysko (w drugiej generacji wymienia się cały moduł).
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz